Design / PhotoEditing Tool - Top 5 wajib ada dalam PC/Lappy

Oi! oi! - kurang ajarla pulak ,


Hoi! mari sini , ni pun tak boleh juga ,

Wei korang! , er ni pun tak beradab ,

Assalamualaikum! dan Salam 1Malaysia , haa ni barulah namanya rakyat Malaysia yang bersopan santun dan beradab , ok!. Monaters sekalian , untuk petang yang agak mendung ini , Monat nak berkongsi editing tools yang Monat sering gunakan dalam setiap editing yang Monat lakukan. Memangdangkan dah banyak yang tanya , editing tools apa yang Monat gunakan untuk menyiapkan kerja-kerja Monat jadi , tanpa membuang masa , mari kita tengok apa editing-editing tools yang Monat gunakan , atau wajib ada dalam PC/Lappy Monat waktu nak buat kerja.

ADOBE PHOTOSHOP CS4 / CS5                                                                                                                            
Siapa yang tak kenal dengan software editing daripada Pakcik Adobe , iaitu Adobe Photoshop. Satu dunia kenal kan? Ok! Siapa yang tak kenal , sila pergi hantuk kepala anda di dinding sekarang.  Adobe Photoshop ni adalah software kegemaran bagi designer-designer di luar sana yang gemar nak design itu ini , compose , nak design banting , poster , t-shirt dan banyak lagilah , memang Photoshop adalah pilihan hati . Banyak benda yang korang boleh buat dengan menguasai kemahiran ber-Photoshop. Nak pakai badan Arnold Susahnakeja tapi muka , muka korang? Kalau dah terer sangat pakai photoshop , perh! Percayalah , nak buat semua tu cuma celah-celah kuku saja nak buat semua tu.

Rasanya tak perlu Monat bagitahu lebih lanjut tentang Photoshop ni kerana korang sudah tentunya arif tentang penggunaan photoshop ni berbanding Monat kan. Kalau masih tak tahu , pegi bukak pacik Google sekarang. Bagi Monat Adobe Photoshop akan menjadi pilihan Monat untuk melakar / design projek-projek yang memerlukan Monat melakukan printing (printing design) dan dalam skala besar , contohnya Banner / Banting , memandangkan dalam proses printing , DPI itu penting bagi menentukan kualiti warna apabila lakaran anda di print-out.



Adobe Illustrator                                                                                                                                                
Satu lagi produk keluaran Pakcik Adobe , iaitu illustrator dan sekarang pun dah ada Illustrator CS5. To be honest , software ni Monat masih dalam pembelajaran dan jarang juga Monat guna , kenapa? Ok! Apa beza Photoshop dengan Illustrator? Satu perbedaan mudah , Photoshop adalah pakar grafik , Illustrator pula adalah pakar dalam Vector Grafik. Faham? Tak faham? Ok! Vector grafik itu adalah lakaran yang korang boleh tengok jurutera bangunan selalu tengok dalam kertas tu , macam blue-print jugakla , dan itulah Kepakaran Illustrator ini , jadi fahamkan kegunaan dan perbedaan Photoshop dan Illustrator.




G.I.M.P  ( Gnu Image Manipulator Program )                                                                                               
Ini adalah satu program percuma yang dibangunkan oleh GIMP , dan sekali lagi Monat nyatakan , program / software ini adalah percuma dan korang boleh jumpa berlambak di Google (asyik promote google jer Monat ni..) Inilah software yang Monat selalu gunakan dalam lakaran / design Monat yang ringan dan nak katakan dah khatam GIMP ni , tak jugakla , tapi Monat dah kira fasih dalam penggunaan interface GIMP yang simple. Untuk newbie yang baru nak berjinak - jinak dalam designing ni , Monat sarangkan korang belajar dahulu daripada GIMP kerana interface GIMP memang mudah , belajar sendiri pun boleh. Tapi bagi yang malas nak discover sendiri , baik korang terus belajar Photoshop , sebab bila dah terer guna photoshop , percayalah , korang hanya akan pandang sebelah mata jer GIMP ni.


Apapun , GIMP juga adalah pendua kepada Photoshop , dimana korang boleh save kerja yang korang buat dalam GIMP dalam format .PSD dan buka file tersebut dalam adobe Photoshop korang. Best tak? Ok! apa tunggu lagi pergilah cuba sekarang!


Photoscape                                                                                                                                                         
Satu lagi program percuma yang dibangunkan oleh Photoscape sendiri. Software editing ini jangan nak samakan dengan Photoshop , kalau korang nak buat blur , bagi gambar korang nampak oldschool , hah photoscape lah software yang korang cari... Photoscape korang gunakan hanya untuk touch-up editing / design korang , jadi memang agak terhad penggunaan photoshop ini . Tapi masih lagi Photoscape merupakan software yang diminati ramai , memandangkan interface yang mereka disediakan untuk penggunanya memang mudah difahami dan dipelajari. Percayalah , kalau korang download sekarang , dalam masa setengah jam , dah jadi expert dalam photoscape ni.


Paint                                                                                                                                                                     
HAH! EDITING SOFTWARE PALING WAJIB ADA DALAM SETIAP LAPPY / PC! mana nak dapat? Korang cuma perlu tekan START button dengan desktop korang , lepas tu pergi klik ALL program dan masuk accessories , dah keluar PAINT.

*ok yang ini Monat bergurau ,janganlah marah,nanti cepat tua tau!  tapi memang betul pun kan yang software ini memang wajib ada dalam setiap PC . haha!


Apapun , Monat nak katakan disini , tak kiralah korang guna editing software apa , beribu mahal sekalipun , tapi tanpa kreativiti dan kesanggupan nak tenung skrin korang lama-lama dan usaha , editing software korang akan jadi tak berguna , macam nenek moyang kita kata "useless" . Bila korang dah biasakan diri untuk gunakan editing software ini , dan bila korang pandai gabungkan , mesti hasilnya lebih mengagumkan. Jadi Monaters sekalian! Harap anda berpuas hati  sebab persoalan - persoalan anda telah pun saya jawab , Monaters-monaters ada software lain tak yang boleh kita kongsikan?


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...