Digital Painting - Dari lakaran kertas ke dalam Imej Digital (GIMP / PHOTOSHOP)


Salam Monaters sekalian , untuk kali ni entri Monat mungkin akan membantu korang yang minat dalam lakar-melakar atas kertas dan juga menyerikan lakaran korang. Mungkin ada yang dah tahu , tak apa , entri ni Monat buat khas untuk mereka yang newbie dan masih tercari-cari macam mana caranya  untuk menghidupkan lakaran korang yang cantik dan lawa itewwww* (urh..ewww language?)


Untuk kali ini , software yang korang perlukan , tak spesifik , tapi untuk tutorial yang Monat tunjukkan ni adalah ringkas dan menggunakan GIMP program. Korang boleh menggunakan editing tools yang korang selesa , samada Photoshop atau Paint atau apa sahaja editing tools yang korang tau boleh melakukan editing dan colouring.



Secara ringkasnya , ini yang korang perlu buat :


Lakaran / Sketches                                                                                                                         
Biasanya , Monat akan mulakan lakaran Monat atas sekeping kertas A4 , kalau Monat rajin , rajin lah Monat lakar yang cantik - cantik , *Monat bukan pelukis jadi lukisan tak macam picaso atau leonardo da vinci. Korang boleh mulakan lakaran korang atas sekeping kertas kosong dan biasanya Monat gunakan sekeping pensil dan jangan risau sekiranya terdapat kesan padam atau apa sahaja , kerana itu semua Monaters boleh edit dekat editing tools kemudian.



Snap / Scan                                                                                                                                       
Untuk korang yang mempunyai scanner , Monat sarankan korang scan lakaran / sketches korang untuk masukkan ke dalam Pc / Lappy korang , sebabnya? sebab scan lagi berhemah dan hensem* eh! tak tak , sebab menggunakan scan lebih terang dan kualiti lebih bagus. Sekiranya korang tak mempunyai sebarang scanner , korang boleh snap gambar korang menggunakan kamera korang , pastikan lah korang snap dengan sebaiknya , memandangkan korang akan masukkan ke dalam Pc / laptop korang.

Pc / Laptop                                                                                                                                             
Untuk bahagian ni , korang akan lakukan kerja korang sampai habis kat sini. Bagi korang yang gunakan scanner , korang boleh cari dekat file scan korang , dan pada yang guna kamera , sambung USB atau gunakan memori kad korang untuk masukkan lakaran yang korang snap tadi dalam Pc / Laptop korang. Lepas dah masuk tu.. apa lagi.. proceed ke next step...



Editing Tools                                                                                                                                            
Disinilah korang akan memulakan proses editing korang , jadi bila dah dapat file yang korang dah lakar tu , korang boleh terus masukkan ke dalam editing tools korang , samada GIMP atau apa sahaja program editing yang korang selesa gunakan. Kalau Monat , Monat akan gunakan GIMP , sebab Monat dah selesa dan fasih dalam program ni , Photoshop pun lagi bagus. Bermula dari part ni , terpulang pada korang untuk kembangkan kreativiti korang sendiri... 







Selamat Mencuba MONATERS! 
Bila korang dah fasih nak buat macam ni **fasih??! percayalah - nak lukis2 muka Justin Bieber ker , Rebecca Black ker , confirm celah-celah gigi jer tu - Chill*!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...