Timbang Blog - Blog Obesiti ? Ringan? Berat?


Salam Monaters ,

Tadi Monat ber-blogwalking - dalam banyak-banyak blog yang Monat baca & follow , terjumpa satu blog yang post something interesting (cuba ushar blog ni pulak) - suhana blog , dan banyak input bermanfaat yang boleh Monat kongsikan dengan reader setia Monat ni. Blog apa tu? haa ni dia , blog Mari Bina Blog. Korang cubalah ushar-ushar sesuatu dekat sana buat korang yang newbie dan baru nak berjinak-jinak dalam blogging. Monat dengan suka hati menyarankan korang melawati site tu , tutorial dan input yang menarik dikongsikan.


Monat nak kongsikan disini untuk korang yang dah ber-blogging sejak berdekad-dekad lamanya tu kan , pernah tak korang terfikir bahawa blog korang pun boleh ditimbang beratnya - Hah! Jangan korang sangka yang manusia saja boleh ditimbang beratnya untuk dapatkan berat yang menawan (berat menawan?!) Ah! apapun , disini Monat nak cerita pasal satu widget yang disediakan dalam site tu , iaitu Timbang Berat Blog (cuba try test klik..) , lepas tu timbang berat blog korang.

Ok! Masih blur lagi kenapa perlu timbang? Macam ni , blog juga dinilai daripada Size blog anda , selain itu , loading time blog anda , kalau dah sampai 1 minit tu, itu memang berat (OBESITI) dah tu , dan KB per second , kalau ringan blog anda , laju lah loading page / blog anda - amacam best tak? Jadi apa yang korang buat baca entri ni lagi , cepat pegi timbang blog korang! Berat ke ringan? haha!. Mengikut info yang disertakan dalam site tu , sekiranya size blog anda dibawah 100 , bermakna anda berada dalam keadaan normal dan tidak obesiti kot?! haa.

Blog Monat macam mana pulak? Ringan ker berat? nampaknya terlebih 11! alamak kena bersenam lebih la blog Monat ni 111! macam mana tu? Well! Kalau dilihat dengan widget dan gambar dan html dan dan dan lagi memang patutla blog Monat ni berat semacam. Enjoy Monaters! Salam..

ehem..0.33 seconds tu kira laju tak? lambat kot?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...