berSHISHA berHOOKAH

HOOKAH


PhotobucketOraits~ :) kali nie nak bwat topik yg popular skit~ :) haha~ Release tension sbb kebelakangan nie sibuk dengan ayat formal,kali nie En.MONAT nak buat artikel sempoi guna bahasa pasar saja~ :P! Sekali lagi ~ mungkin aku orang yang ke 2184574 juta di internet yg bawa topik nie :) arhh~ tak pedulik! aku nak share gak~ kot2 ada lagi yg tak tahu kan!
   Dekat tempat aku dulu~ Selalu tengok orang berSHISHA neh... SHISHA??? apa tu SHISHA?? orite~ shisha nie,korang pernah tengok tak orang sedut dari mende alah seperti menara tu (water jar)~ lepas dia sedut dari hose akan kuar asap yg banyak seakan-akan mencurah ke ladang gandum dari mulut dia :)! pernah? kalau pernah~ hah anda taula SHISHA toe amende,kalau tak tau~ hah nie En.MONAT nak khabarkan :)Di tempat en.Monat~ kalau tak silap banyak juga port2 shisha nie,salah satunya dekat Sabindo Square (Restoran Singgah Selalu) kat situ slalu nampak orang berShisha..:) hehe


Photobucket  Shisha ataupun nama lain dia HOOKAH juga nama samaran dia WATERPIPE,nie adalah benda yang digunakan untuk menghisap ASAP (yang berperisa) dimana ASAP yg dihisap itu disejukkan dan ditapis menggunakan air yang terdapat dalam Water Pipe tersebut.Shisha nie jugak boleh bertukar-tukar perisa,terpulang la korang letak perisa apa..Coklat,Durian,Mangga,Orange,Mint,Coke dan macam-macam lagi lah. Habis tu? Dari mana asalnya Shisha ni En.Monat?? Ok! Shisha nie berasal daripada EGYPT ye adik2 :) juga di kawasan Timur Tengah dan pada hari ni,budaya berShisha telah tersebar dan semakin feymes ke Amerika Utara,Eropah , Australia malahan Brazil (Malaysia pun tidak ketinggalan jugak...MALAYSIA BOLEH!)  

"...didapati bahawa tabiat berHOOKAH ni,sekali sesi adalah dalam masa 40 minit dan mengandungi 50 ke 200 sedutan yang bersamaan dengan 0.15 ke 0.50 liter ASAP!...."






Photobucket   Er,dikatakan jugak,berShisha sekali bersamaan dengan 200 batang rokok? tetapi yang membezakan shisha dan rokok adalah,Shisha tidak mengandungi sebarang racun atau bahan kimia seperti yang terdapat didalam rokok..bermaksud,Shisha atau Hookah nie lebih selamat daripada merokok ye adik2..Tp jangan pulak ada yang pandai-pandai pegi upgrade letak benda tak-tak kat dalam Shisha tu,hah itu korang tanggung sendiri lah akibatnya... Jgn lepas baca artikel nie plak korang terus pegi bershisha depan mak bapak~ kang korang kenak pelempang power super gaban pulak! :) Al-maklum la~ Orang tua kita tak suka tengok benda-benda macam nie... jadi jgn la memandai nak cuba yea~ aku sekadar berkongsi info sahaja...
Photobucket
   Macam mana pulak dengan kesan kepada tubuh badan En.MONAT?? hah! beberapa kajian telah dijalankan mengenai tabiat berHOOKAH nie...didapati bahawa tabiat berHOOKAH ni,sekali sesi adalah dalam masa 40 minit dan mengandungi 50 ke 200 sedutan yang bersamaan dengan 0.15 ke 0.50 liter ASAP!. Laporan daripada World Health Organization dan Persatuan Kanser Amerika menunjukkan,sejam sesi berHOOKAH,seseorang yg berHOOKAH itu menyerapkan 100 ke 200 kali asap dan 70 kali lebih tinggi daripada seorang perokok..bezanya~ Shisha juga didapati tidak mengandungi bahan terlarang / racun seperti yang terdapat dalam rokok..risiko untuk mendapat paru2 beair juga adalah tinggi memandangkan asap tersebut ditapis di dalam Water Pipe tersebut.. :) Apapun adik2,sayangi diri anda yea~ :) jgn buat benda tak-tak :) sayangi agama bangsa dan negara anda! ehhehe :P!
by : MONAT 2010

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...