#Bila FACEBOOK macam Kau yang punya.


#UPDATED - 26 Dec 2011

Dunia hari ni , tak lengkap hidup seharian kalau facebook tak log-in dalam seharian , rasa macam tidur tak lena , mandi tak kenyang , makan tak basah rasanya *erk?!. Tak kurang juga dengan facebook sebagai marketing , facebook sebagai penghubung , facebook sebagai tempat menghilangkan boring dan banyak lagilah.

Aku selalunya tak kisah dengan status korang , tapi kadang-kadang , ada status yang rasanya aku tak patut tahu pun jadi tahu jugak , maklumlah , facebook tempat berita-berita belum masuk tv / surat khabar tersebar. Hal keluarga , hal peribadi , hal apa-apa pun ada juga masuk facebook. Gaduh sana , gaduh sini , yang tak terlibat jadi terlibat sekali. Pening jugak tengok HOME tab jadi hiruk piruk dengan 2 ekor manusia tak bertamadun tengah bergaduh macam orang lain tak wujud dalam facebook.

Kalau begaduh ke apa , ada masalah , tak boleh tak masuk facebook ? kena maki-maki dekat facebook jugak ke ? Maaflah , kalau ada friend list aku macam tu , aku terus block / unfriend , tak aku bukan artis atau fofular femes ke apa , tapi serius , mesti korang pun sakit mata tengok hal yang korang tak ada kaitan , baca ayat-ayat durjana dekat HOME , memang terikut geram juga. Dekat bawah ni , aku senaraikan benda yang aku benci bila FACEBOOK macam Kau sorang yang punya.
Pendek kata , kehidupan seharian selalunya berkisar dengan facebook juga kan dalam suasana kehidupan seharian masyarakat kita. Darilah kanak-kanak , remaja , suami , isteri , datuk dan nenek , semuanya dah mula mengenali facebook , lihatlah betapa kuatnya penangan si Mack Zuckerberg ni. Banyak kes-kes penyalahgunaan facebook , seperti hack , curi identiti , kes gambar bogel , rasisme dan banyak lagilah , dan Monat bukan nak sentuh pasal hal tu , sebab bagi Monat itu bukan salah facebook tapi salah si pemilik akaun facebook tu. Di tangan yang salah , salahlah ia , di tangan yang baik , baiklah ia.Ok?.

 Semua orang sedia maklum yang nak buat akaun facebook ni,mudah dan tak perlu keluar duit satu sen pun , lepas dah buat akaun boleh upload gambar dan terus update status. Inilah yang selalunya jadi masalah dalam facebook bila semua perkara nak bagitahu dalam facebook.. "Tadi saya bangun pagi , saya berak , lepas tu saya tengok taik saya warna kelabu..saya terkejut..." **Bagi contoh baik punya , haha!! , lepas tu LIKE berjuta kali , ok tahulah kalau nak bergurau atau nak hilangkan boring , lagipun dalam banyak hal , facebook sememangnya digunakan untuk berhubung dengan rakan dan mencari rakan. (Nak update tiap detik , pegi main Twitter lah.)

Ini lagi satu kes , gaduh dengan bf / gf / suami / isteri / family , nak pegi canang satu dunia buat apa ? hei kawan , sedarlah , canang dekat satu facebook tu bukannya boleh selesai masalah , baik panggil terus duduk empat mata dengan orang yang kau tak puas hati tu , dekat facebook tu lagi ramai PEMBATU API daripada yang menyedarkan. Kan? tak percaya? Cuba test post status yang nak gaduh-gaduh , atau caci maki sana sini , confirm lepas tu berkerumun orang nak komen itu , ini..


Macam post dekat wall ni , sebenarnya , aku terbaca dekat tab Home aku satu wall post macam ni (ushar gambar atas tu.). Amacam? sadis kan? Inilah jadinya bila Facebook tu macam bapak kau yang punya , main sedap hati nak post apa yang kau suka. Yelah , kitorang ni taulah yang itu wall facebook kau dan jangan kata ko tak kacau kitorang , memang kacau bila status caci maki kau tu masuk tab orang lain , rasa sakit hati sebijik macam nak terus bagi buku lima. Kalau aku, orang-orang macam ni , terus kena block dan takkan kena unblock lagi. Erh! jahat gila!. Sorry to say , tapi aku tak suka wall aku kotor.Aku bukan artis , tapi ayat-ayat caci maki aku tak suka tengok , boleh ke tempat lain ok.

Dipersilakan ke tong sampah friends :) TQ.

Well , apa plak kata korang? itu terpulang pada masing-masing lah kan macam mana nak handle facebook korang , tapi kalau dah tahap melampau nak pung-pang dekat satu dunia , bukannya kau buat orang simpati dekat kau pun , orang judge ko dari facebook ko jugak dan post-post ko , jadikanlah facebook tu tempat yang baik dan orang dapat lihat professionalism ko dari situ , tapi aku percaya , mostly facebookers yang datang berkunjung ke blog hina dina aku ni semuanya baik-baik dan beradab di fb anda kan? . Hehe.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...