#Personal : Bila Kita Tua Nanti ...


                    
               Salam Monaters dan pembaca yang mungkin membaca entry-entry di blog Monat ni atau tidak , tak kisahlah . Kalau korang dah land dekat blog / entry ni , terima kasih Monat ucapkan.Entry kali ini mungkin agak personal ataupun mungkin umum. Eh? apa merepek ni. Terus kepada artikel kita pada kali ini. Tengok tajuk entry dekat atas tu , macam sadis kan. Agak-agak kalau Monat tanya , Berapa ramai yang dah merancang masa tua mereka nanti ? ada yang dapat jawab tak? Kenapa aku serius pulak tetiba ni (guna Aku dalam entri kali ni).


           Tergerak hati untuk berbicara tentang hal ni , bila satu hari tu , aku temankan mak aku untuk bawa nenek aku buat "medical-checkup" bulanan seperti biasa. Macam biasalah , aku sebagai "klindan" kalau-kalau di bandar Tawau tu , tiada "parking" , maka tugas ku sebagai seorang "klindan" men-double kan parking.Ah! memang leceh bila tiada parking , tapi syukurlah , bila aku temankan mak aku saja , mesti ada parking punyalah. Kebetulan atau tak , aku pun tak tahulah. Sebenarnya dah lama aku perhatikan benda ni , dan benda ni mesti buatkan aku terfikir , dan aku nak kongsikan untuk korang semua supaya dapat kita sama-sama fikirkan. Pernah korang bertanya , apa yang akan jadi masa korang TUA nanti (insyaAllah , kalau panjang umur). 


           Kalau ada anak - anak nanti , anak-anak mampukah menjaga ibu dan bapa mereka sepertimana ibu dan bapa menjaga kita sewaktu kita kecil ? Masih ingat iklan Petronas yang dia asyik tanya tentang "ayah , ini burung apa? , ayah ini burung apa?" Menyayat hati kan. Aku selalu perhatikan macam mana mak aku jaga nenek aku , kasih sayang dia dengan nenek aku. Ada masalah , mak aku yang uruskan , ada hal , mak aku yang uruskan , tiap minggu pergi lawat nenek aku , kadang2 boleh jadi tiap petang. Bukan aku nak angkat bakul puji mak aku , tak. Tapi tu yang aku nampak , dan terdetik juga dalam hati aku , "untung nenek aku dapat anak macam mak aku , sayang dan jaga nenek aku betul-betul.." , dan terfikir juga aku , "bila mak aku tua nanti , mampu tak aku nak jaga mak aku.. sayang dia , jaga dia , macam mana aku dijaga sedari kecil lagi..." rasa seram pulak.

         Aku pun tak dapat pastikan , kalau-kalau aku panjang umur dan sempat nak jaga mak aku , ye lah , ajal dan jodoh , rezeki , semua di tangan Tuhan . TAPI , kalau aku berkesempatan , ya Allah , berikanlah aku kekuatan dan kesenangan untuk menjaga orang tua ku , seperti mana mereka menjaga ku sedari aku kecil. Kasih sayang tu sebenarnya datang daripada hati yang ikhlas dan tidak dibuat-dibuat. Apa yang aku dapat fahamkan disini , bukan wang atau harta yang menjadi titik pentingnya dalam menjaga seseorang yang kita sayang , tetapi hati yang ikhlas untuk selalu ada bersama orang yang kita sayang tu.Masa kita tua nantilah , kita perlukan anak-anak untuk berikan perhatian pada kita , dah tua , takda nak buat  apa , anak-anaklah penghibur masa kita , ye dak? Hm , aku ni bukanlah manusia yang baik sangat , tapi aku harap aku dapat jaga mak aku dengan baik dan senangkan hati dia. Sebab aku sayang mak aku. -THE END-

Hmmm : ntah kenapa aku tetiba update entri macam ni , aku cuma tulis ikut apa yang aku rasa. lepas ni , lagi kerapla aku post entri dalam blog ni , sehari sekali ke , 2 hari sekali ke. :) MONAT is back. peace.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...