PSP2k - .CTF / XMB THEMES UTK 5.03 GEN A/B/C - ChickHEN R2

Salam dan Selamat Hari sabtu pada follower,silent reader/follower Monat yang setia membaca entry-entry dalam blog ni.Ok! kali ni,Monat postkan pula entry/info mengenai Play Station Portable (PSP)!,Jadi,kepada Peminat Kipas-Susah-Mati PSP diluar sana (slim terutamanya),ni adalah satu info tentang PSP korang yang agak berguna bagi yang nak berjinak-jinak dengan Modded PSP ok?.

Ini adalah contoh Custom XMB menu (CXMB) yang boleh digunakan dalam PSP2k 5.03 korang.

Ok,salah satu sebab kenapa Monat postkan info/tutorial tentang PSP Modded (terutamanya yang memiliki OFW 5.03) ni kerana, 1. Tutorial/Info dalam Bahasa Melayu adalah amat kurang.. (Bahasa Indeonesia ada kot?) 2. .CTF Themes/CXMB untuk 5.03 Gen-A/B/C memang payah nak dapat,so dalam blog ni,Monat compilekan semua homebrew .CTF/XMB/CFW (bukak satu tab dekat MENU di atas tu untuk memudahkan peminat Kipas Susah mati PSP (kamu lah tu..) - (AKAN DATANG PADA 21/11/2010) dan banyak lagi untuk memudahkan para peminat KIPAS SUSAH MATI PSP Malay kita :).Ok! Beralih ke tajuk entry Monat...




Rank No.1 CXMB Monat! berlatar belakangkan Iron Man!

Pernah dengar .CTF Themes/XMB Themes? Tak pernah? Takper,ni Monat nak terangkan lah ni,tentu kadang-kadang tu,dah naik muak/bosan dengan XMB Menu PSP korang yang asyik macam tu jer kan?,dengan bunyi yang sama (boleh tukar wallpaper jer,kalau ada pun tukar theme,tukar icon..) ..


.CTF/XMB themes nie adalah homebrew punya themes yang mengubah XMB menu/theme/start sound/click/enter/play sound korang (menarik! kan?!),bergantung kepada .CTF theme yang korang guna (masing-masing ada kelebihan sendiri) Gambar yang Monat muatkan dalam entry ni adalah dari Cik PSP2k Monat sendiri yang dikuasakan dengan CFW 5.03 ChickHEN R2 (FULL) + .CTF Themes.


Monat takkan post entry ni kalau Monat sendiri tak cuba dahulu semua info/tutorial yang Monat kongsikan di blog Monat,so korang bleh rely-on Monat ok.! Setakat ni,peluang cerah untuk Brick (senang cakap = rosak) PSP korang tu,amatla nipis,so jangan risau ok.! Enjoy beberapa picture yang Monat amik menunjukkan .CTF yang Monat gunakan kat Cik PSP2k Monat..


p/s : dalam entry tentang PSP yang akan datang,Monat akan postkan link-link download untuk .CTF themes ni ok,dan jangan lupa temujanji kita! Tab Menu yang baru dekat atas khas untuk Kipas Susah Mati PSP yang berminat nak Mod PSP korang pada 21/11/2010 ni k.!


SOALAN CEPUMAS :


Boleh tak saya guna .CTF/CXMB 5.03 Gen-A/B/C ni kalau OFW saya 5.03 / CFW saya Gen-A/B/C?
- Yah! Sudah tentu pastikan .CTF theme yang anda gunakan tersebut adalah untuk 5.03 Gen-A/B/C , tak kiralah,dia tulis 5.03 Gen-C .CTF tp CFW kamu 5.03 Gen-A , kamu masih boleh menggunakannya.



Apa sebenarnya .CTF/CXMB theme ni?
- Ianya adalah sebuah Custom homebrew yang membolehkan anda menukar XMB menu anda (original) kepada Custom made,sepert dalam gambar diatas,menukar intro loading anda,sound click anda (bergantung kepada .CTF yang anda gunakan.)



Kalau saya menggunakan CFW 5.50/m33/else boleh tak saya gunakan .CTF ni?
-Tidak.. .CTF ini memerlukan ChickHEN surrounding untuk membolehkan anda mengaktifkan penggunakan .CTF ini.

Adakah saya akan merosakkan (BRICK) PSP saya sekiranya saya cuba menggunakan .CTF ini?  
-Tidak,sekiranya anda melakukannya seperti apa yang saya tunjukkan,kerana kebanyakan .CTF theme untuk PSP2k 5.03 Gen-A/B/C tidak mengganggu FLASH0 pada PSP anda.

Selepas saya telah menggunakan .CTF theme ini,boleh tak kalau saya nak ubah balik pada original theme/xmb menu original?

- Ya.Boleh,hanya perlu masuk ke System Setting>Theme>Install original theme.


Bagi pengguna 5.03 Gen-C , ada update yang dikeluarkan untuk CFW ini iaitu Prometheus,sekiranya saya update CFW Gen-C ChickHENR2 saya ke Prometheus ni,boleh tak saya gunakan .CTF ni?
- Bagi pertanyaan ni,Monat masih kurang pasti,disebabkan Monat tak cuba lagi,ada dua kemungkinan iaitu BOLEH ataupun TIDAK,ini adalah kerana Prometheus adalah update yang dikeluarkan hacker untuk memboleh GEN-C ChickHENR2 memainkan game ISO/CSO yang memerlukan OFW 6.XX , jadi besar kemungkinannya .CTF berfungsi di Prometheus,apapun Monat tak dapat pastikan samaada ianya benar-benar berfungsi atau tidak.

XMB by FLUXEE (Intro loading...)


XMB FLUXEE with Alienware Background


XMB Organ (Intro loading...)


XMB Organ (XMB Menu..)


XMB Tech Schy (XMB menu..)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...